În primele luni ale pandemiei de COVID-19, în timp ce lumea se confrunta cu o criză crescândă, în culise se desfășura o luptă ascunsă. După cum s-a dezvăluit într-o investigație efectuată de Reuters, această bătălie nu a fost dusă cu medicamente sau ventilatoare, ci cu dezinformare și operațiuni clandestine. În centrul acestui război secret a fost o campanie de propagandă a Pentagonului menită să contracareze influența tot mai mare a Chinei prin subminarea credibilității vaccinurilor sale COVID-19.
Cursa pentru vaccinuri COVID-19 a fost acerbă, țările fiind disperate să asigure doze pentru populațiile lor. Statele Unite, conform abordării „America First”, au asigurat rapid o parte semnificativă a aprovizionării mondiale. Deşi vaccinurile produse în China au fost descrise în Occident ca fiind mai puțin eficiente decât cele produse de companiile americane Moderna și Pfizer, acestea au continuat să fie aprobate de către Organizația Mondială a Sănătății.
Campania de propagandă anti-vaccinare a Pentagonului a fost menită să protejeze interesele economice ale companiilor farmaceutice americane. În mod ironic, totuși, este posibil să fi avut efecte dincolo de cele dorite. După cum remarcă investigația Reuters, cercetările arată că atunci când oamenii devin sceptici cu privire la un vaccin, acest lucru duce adesea la îndoieli și cu privire la altele. Având în vedere că cel mai mare studiu din lume despre vaccinul COVID-19 a confirmat recent legăturile cu probleme grave de sănătate, astfel de îndoieli sunt categoric justificate.
Diplomația chineză
Pe măsură ce pandemia COVID-19 s-a răspândit, China a văzut o oportunitate de a-și extinde influența geopolitică prin desfășurarea diplomației vaccinurilor. Prin urmare, Beijingul a oferit vaccinuri și asistență medicală țărilor care se luptau cu pandemia, inclusiv Filipine, care s-a confruntat cu peste 100.000 de infecții în primele luni ale anului 2020. Președintele Rodrigo Duterte, cunoscut pentru relația sa controversată cu Statele Unite, a mulțumit public Chinei și a acordat prioritate vaccinurilor acesteia, mișcare care a stârnit uimire la Washington.
Dar alinierea lui Duterte cu China a fost mai mult decât doar pe linie de vaccinuri. Într-un discurs din iulie 2020, el și-a exprimat speranța că Filipine va fi în fruntea liniei pentru vaccinurile Chinei. În schimb, el a promis că nu va contesta pretențiile teritoriale ale Chinei în Marea Chinei de Sud, schimbând efectiv alinierea de lungă durată de securitate a Filipinelor cu Statele Unite.
Contraatacul Pentagonului
Alarmați de diplomația de succes a Chinei privind vaccinurile, liderii armatei americane, în special generalul Comandamentului pentru Operații Speciale din Pacific, Jonathan Braga, au cerut un răspuns. Scopurile lor gemene erau să se asigure că Asia de Sud-Est acceptă faptul că COVID-19 își are originea în China și să stimuleze scepticismul față de vaccinurile sale.
Prin urmare, Braga și echipa sa s-au orientat către războiul psihologic, valorificând conturi anonime din rețelele sociale pentru a disemina mesaje anti-China și anti-vaccin. Această operațiune a făcut parte dintr-un efort mai amplu de a contracara narațiunea Chinei și de a recâștiga terenul geopolitic pierdut în primele etape ale pandemiei.
Opoziţia guvernamentală
Planul Pentagonului s-a confruntat cu o opoziție semnificativă în cadrul guvernului SUA. Cel puțin șase înalți oficiali ai Departamentului de Stat au susținut că o criză de sănătate este momentul nepotrivit pentru a insufla frică sau furie prin operațiuni psihologice.
În ciuda acestei opoziții, un ordin din 2019 semnat de pe atunci secretarul apărării Mark Esper a permis Pentagonului să ocolească Departamentul de Stat atunci când desfășura operațiuni psihologice. Acest lucru a ridicat, în esență, competiția Pentagonului cu Rusia și China la nivelul de luptă activă, pregătind calea pentru o campanie de propagandă.
Mecanismul de propagandă
În primăvara anului 2020, campania a fost lansată de la baza MacDill Air Force din Tampa, unde soldați și antreprenori de război psihologic operau o fabrică de propagandă clandestină. Acești agenți au folosit conturi false pe platforme precum X (fostul Twitter) și Facebook pentru a răspândi mesaje anti-vaccin care vizau în mod specific vaccinurile chinezești.
Operațiunea a luat o întorsătură mai întunecată când s-a extins dincolo de Asia de Sud-Est în regiuni precum Orientul Mijlociu și Asia Centrală. Aici, campania a căutat să exploateze sensibilitățile religioase și culturale, susținând că vaccinurile chinezești conțineau gelatină de porc, care este considerată „haram”, adică interzisă, în islam. În ciuda asigurărilor Chinei că vaccinurile sale nu conțin materiale porcine, mesajele Pentagonului urmăreau să semene îndoială și teamă.
Reacția rețelelor de socializare
Reţelele de socializare au observat rapid activitățile Pentagonului. În vara lui 2020, directorii Facebook au identificat și semnalat numeroase conturi false legate de campania armatei. Ei au avertizat Pentagonul că aceste conturi au încălcat politicile lor împotriva dezinformării. Cu toate acestea, armata a susținut că multe dintre ele au fost esențiale pentru operațiunile sale de combatere a terorismului și au cerut să rămână active.
În ciuda asigurărilor că răspândirea propagandei legate de COVID va înceta, campania anti-vaccin a continuat până în 2021. Se pare că acest lucru a înfuriat administrația Biden recent instaurată, care s-a angajat să promoveze vaccinurile și să combată așa-numita „ezitare la vaccin”.
Mai multă propagandă urmează
Ca răspuns la presiunea crescândă și la recenziile interne, Pentagonul și-a redus în cele din urmă mesajele anti-vaccin. Un audit intern a relevat deficiențe semnificative în campanie, inclusiv supravegherea inadecvată a contractanților și securitatea operațională slabă. Revizuirea a condus la schimbări de politică care impun o cooperare mai strânsă cu diplomații americani și restricționează mesajele ample ale populației în operațiunile psihologice.
Cu toate acestea, este clar că activitățile de propagandă clandestine ale Pentagonului urmează să continue. Un document recent de strategie al generalilor de top al Pentagonului subliniază angajamentul armatei americane de a folosi dezinformarea și tactici similare pentru a contracara țări precum China și Rusia. O dovadă suplimentară a direcției în care se îndreaptă lucrurile pot fi văzute în faptul că General Dynamics IT, antreprenorul implicat în campania anti-vaccin, și-a asigurat recent un contract de 493 de milioane de dolari pentru a continua să furnizeze servicii de influență clandestină pentru armată.
Să pui profitul mai presus de oameni
Campania secretă anti-vaccin a Pentagonului evidențiază relațiile complexe și adesea tulburi care leagă sănătatea publică, geopolitica și puterea militară. Doar rareori se atrage atenția cu privire la aceste asocieri, în presa centrală / tradiţională. Din această cauză, până destul de recent, multor oameni le-ar fi putut fi greu să accepte faptul că armata americană joacă un rol activ în protejarea intereselor companiilor farmaceutice americane. Acum, însă, acest lucru este clar pentru toată lumea. Acuzația des auzită că este vorba de a pune profitul mai presus de oameni descrie perfect situația.
Articol de Paul Anthonly Taylor
Publicat cu permisiune